Vad
beskrivs hos hunden och varför vid MENTALBESKRIVNING
HUND MH.
MH är
nödvändig för hundar av brukshundras vid ev. registrering av
avkomma i SKK men även för start i SBK´s provverksamhet
efter 20020101.
Beslut om
detta har skett i SBK, av oss medlemmar, för att visa den
svenska myndigheten att i vår organisation är vi beredda att ta
ansvar för den
inte längre helt
självklara rätten till hundsport och avelsarbete. Hundarna blir
dokumenterade, uppfödarna medges ett instrument för urval,
träning och hundägandet i allmänhet. Mål för utbildning av den
enskilda individen kan lättare urskiljas efter ett MH.
Argumenten är många, listan kan göras lång.
För en valpköpare ger MH viktig
information om de tilltänkta föräldradjuren samt om deras ev tidigare
avkommor. MH kan
vara ett stöd vid val av kull och uppfödare.
Beskrivningssituationerna är
utprovade så att retningarna inte är så svaga att ingen hund
reagerar, men inte heller så starka att alla hundar vill lämna
platsen. Det vi egentligen mäter är skillnaderna i olika hundars
uppfattning om retningarnas styrka eller intensitet. En hund kan
uppfatta en retning som svag – vilket brukar utlösa nyfikenhet –
medan en annan hund uppfattar samma retning som stark – vilket
utlöser flykt.
De
femgradiga skalorna är intensitetsmått som visar hur hunden
uppfattat situationen. Det händer att hundar upplever flera av
situationerna som starka och då flyr eller drar sig undan. Om
rektionen blir mycket stark avbryts beskrivningen, för hundens
skull, av beskrivaren. Ägaren kan själv kräva att avbryta.
För den
hund som visar upprepade undvikande och flykt tendenser kan det
vara tecken på att den behöver mer miljöträning och mer social
träning – även om den går igenom alla moment!
Vad som är
positivt eller negativt kan vara lite olika beroende på vilken
ras man har. Det är rasklubben, uppfödarna och hundägaren som
avgör var hundarnas idealvärden ligger.
Resultatet
från MH skall
bl.a. ge möjligheter att avelsmässigt, på längre sikt, behålla
och förstärka det man tycker är bra och ändra det man tycker är
mindre bra. En individs avelsvärde går bara att uttala sig om
när man har syskonens, föräldrarnas och andra släktingars
resultat, men generellt ska man undvika att använda rädda hundar
i aveln även om de genomgått MH och
således har ”känd mental status” enligt definitionen i
sammanhanget.
Socialitet
Hunden som
är ett flockdjur lever alltid i en primärgrupp (kärnfamilj),
därutöver finns och knyts tillfälliga
bekantskaper av större eller mindre betydelse för hunden.
Hur hunden
agerar vid kontakt med främmande person/hundar kan se olika ut.
Hundar kan vara mycket nyfikna på främmande människor/hundar,
undersöker då mycket noggrant, t.ex. “läser” hunden på byxben
och händer vilka hundar den nya människa har
hemma eller nyss har träffat. Det är inte detsamma som kontakt
och beskrivs inte heller under rubriken kontakt eftersom
nyfikenhet beskrivs på andra ställen i protokollet.
Beteenden
som beskriver kontakt ser olika ut. Dels hunden som förhåller
sig passiv, visar intresse för en främmande vilket leder till
fördjupad kontakt när den främmande ger anledning till det. Det
finns hundar som inte visar något direkt intresse, de är
neutrala drar sig inte undan. Det finns hundar som agerar
överdrivet mot främmande, har ett överdrivet kontakttagande,
hoppar och klänger, det utförs oftast som en agressions-dämpande signal
då hunden är osäker i kontakt. Hunden kan även välja att ta
initiativet till kontakt för att den på så sätt känner sig mer
säker.
Om vi ser
vi till de mindre lämpliga uppträdanden där hunden väljer att
dra sig undan av ointresse för att stifta nya bekantskaper,
eller avvisar kontaktförsök (av rädsla) genom att användaavståndsökande handlingar
i form av hot, morrning/bett så förstår var och en vilka problem
det kan medföra för hunden. Dessa
typer bör undvikas vid urval för avel.
Hantering och samarbete
I en flock
pågår det ett ständigt samarbete, gruppen fördelar uppgifterna
så att den som har störst talang för aktuell uppgift får lov att
utföra det. I MH har
testledaren till uppgift att engagera hunden i ett samarbete på
en sträcka av 10
meter ut
från föraren, det sker för att hunden söka hundens förtroende
för- och vilja till samarbete med en ny bekantskap. Hunden
tvingas aldrig med, stor omsorg läggs på att skapa förutsättning
för en dialog mellan hund och den nya föraren, hunden väljer
själv vad den vill syssla med under promenaden, en del hundar
läser av markområdet, andra stretar framåt och söker annan
aktivitet, några låser intresset mot föraren trots att de går
med testledaren. Det ideala bör vara när hunden väljer att rikta
sin uppmärksamhet på den nya föraren och då även visar beredskap
till engagemang.
Då hunden
återlämnas till föraren och kommit till ro, inleds en kontroll
av vad hunden medger av hantering
från testledaren, här återspeglas i delar det som framkommit vid
inledande kontakt. En viss glidning i uppträdandet kan ske
beroende av hundens ”självförtroende”, den hund som tagit
kontakt lugnt och sansat inledningsvis kan nu börja signalera
osäkerhet och ett ökat kontakttagande, eller visar sin olust
genom att dra sig undan och rent av avvisa. Det är en fördel för
hunden i vardagen att tillåta sig bli hanterad av ”nya” bekanta
t. ex i samband med veterinärbesök.
Leklust,
gripande
Det är
värdefullt att veta hur lätt hunden är att engageras i lek, att
iaktta med vilket fokus hunden leker, föremålet - människan
eller rörelsen. Vi beskriver med vilken intensitet hunden
engagerar sig i lek, det ger tillsammans med hundens intensiteten i
övriga beskrivningssituationer en bra bild av hundens generella
aktivitetsnivå.
Hundars
vilja och sätt att gripa tag i lekföremålet skiljer
mellan individerna, det finns hundar som först undersöker,
lyfter sedan in det i munnen i ett grepp längst fram i käken.
Andra hundar greppar föremålet utan att kontrollera vad det är,
de tar ett tag där de först når föremålet utan kontroll av vad
det är. Det
finns hundar som tar tag i föremålet med full mun i ett stadigt
tag, det är uppskattat att se. Hur hunden gör är ofta lika inom
”familjen”, nära släktingar visar samma utförande.
Att
beskriva lusten och agerandet i en situation med dragkamp om lekföremålet speglar
hundens intresse för social konkurrens, där växlingen mellan du
eller jag
/vi blir beskriven. Detta har betydelse för samarbete i
olika inlärningssituationer.
Förföljande/föremålsintresse
Hos hunden,
det rovdjur det är, har förmågan till jakt/förföljande betydelse
för överlevnad. Att förfölja/jaga innebär dels att kunna
lokalisera, förfölja och slutligen nedlägga bytet. På vilket
sätt detta utförs har visat sig ha betydelse över
generationerna. Den hund som förföljer och nedlägger byte är
ofta lätt i utbildningssammanhang. Hur hunden eventuellt
når/inte når bytet och på vilket sätt den griper är värdefullt
att veta i avelsarbetet och utbildning av hundar. Hundar har
olika intresse för att och mod till att förfölja. Några påverkas
och störs av miljöeffekter, andra är osäkra eller saknar lust
till jakt och avstår av det skälet i beskrivningsmiljön.
Vissa förföljer med mycket
hög fart, utan att ha som mål att gripa, deras syfte är att komma ifatt.
Somliga hundar måste undersöka bytet innan de griper det, andra
tar fullt grepp om bytet direkt.
Aktivitet/passivitet
Behoven
skiljer sig mellan olika hundar för av att vara aktiva/passiva.
Behovet kan ha olika ursprung, inre oro, förväntan m.m.. Det
mest resurssparande sättet att förhålla sig när t.ex. föraren
står still är att vara passiv men uppmärksam. Hur hunden
uppträder under passivitets-momentet blir
ytterligare en information om individen men även en information
för avelsurval.
Den hund som är mycket snabb
till handling kan missbedöma situationer, hunden startar ett
beteende som inte passar in till det som verkligen händer ett
sådant förhållningssätt är ofta ett
problem vid inlärning
Vi vinner information i MH om
med vilket handlingsprogram hunden föredrar att agera eftersom
det oftast blir syns som en första reaktion.
Hundar kan även vara mycket
snabba med att göra
rätt!! Ett stort aktivitetsbehov hos hunden blir ofta synligt i
form av gnäll, pip, grävande pinnplockande m.m., det stör
koncentrationen. Ett balanserat aktivt uppträdande är
eftersträvansvärt för en hund.
Avståndslek
Samhället,
ägaren och uppfödare har stor nytta av att veta hur intresserad
hunden är till engagemang i något som sker på längre avstånd
från hunden. Varje
hund har ett så kallat individualavstånd vilket utgör den gräns
hunden har för att låta sig påverkas, de flesta hundar startar
senast vid ca. 20
meter från
sin position. Vissa
blir rädda/osäkra då något sker på långt håll andra blir mycket
intresserade och vill dit. Momentet “avståndslek”
innehåller många komponenter för att utröna vad
och hur hunden intresseras av i det som sker på långt håll,
flera retningar ingår, mystik, uppfordran, lek och “flyende”. Då
hunden släpps får man svar på bl.a. nyfikenhet, mod, lust till
engagemang och vilja att samarbeta.
Överraskning, hastigt uppdykande – överraskande ljud
Vad gör
hunden då den överraskas? Värdefullt att veta för ägaren,
hundens spontana reaktion väljs mellan ”flight
or fight ” d. v. s. att
fly eller att stanna upp med lust att försvara! Beskrivning sker
på två sätt, genom en visuell retning rakt framifrån och en ljudretning
vid sidan. Hur hunden agerar har att göra med på vilket sätt den
är disponerad, flykt eller angrepp, det är med antalet
handlingar i de beteenden som används som protokolleras. Vid
flykt kan en snabb hund nå ett långt avstånd utan att vara
räddare än den som flyr en kortare sträcka!. Att
angripa betyder inte att komma till bett, första reaktionen
visar sig ofta som ett avancemang mot.
Nyfikenhet
är viktig, när rädslan sjunker undan, med eller utan hjälp från
föraren, önskar vi att hunden visar nyfikenhet för att nå
avreaktion mot det upplevda. Utan avreaktion kan hunden inte bli
neutral och öppen för nya intryck.
Långsamt
närmande
Vi har även
nytta av att veta hur hunden förhåller sig till ett långsamt
närmande med en direkt hotbild, det är vad som sker i momentet
med ”spökena” där hunden uppfattar den förstärkta munnen och
ögonen som direkt hot, utan att associera detta till människa.
Återigen får vi svar om vad hunden är disponerad för, att
försvara, dra sig undan, underkasta sig eller vidmakthålla ett
visst avstånd till det som händer. Hunden visar även mått på
bl.a. koncentration, följer ett eller båda “spökena”, hela eller
delar av momentet. Avreaktionen innehåller information om
nyfikenhet, tid för att sänka rädsla, förtroendet för främmande
människa mm.
Avslutningen med lek och gripande
På sätt som
vid inledningen speglar hundens ev. påverkan av
beskrivningens situationer, och beskrivs som skillnad mellan
inledning och avslut.
Rädsla och
lång tid för avreaktion ger ibland en nedåtgående
aktivitetsnivå.
Skottprov är
ett moment som fyller kravet om hundens roll i tjänst och har i
sitt utförande visat sig ha förmåga att visa betydande grad av arvbarhet.
I dagens
omgivningsmiljö med olika former av ”smällare” och andra
festivitas styrks ytterligare behovet av att beskriva hundens
rektion vid överraskande skott.